بررسی جایگاه نقد معمارانه در جامعۀ علمی و دانشگاهی ایران (نمونه موردی: دانشجویان دروس پایه دانشگاه علم ‌و صنعت ایران)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

2 کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

نقد معمارانه بازشناسی یک اثر معماری و نوعی به چالش کشیدن و تعرض فکری به یافته‌های علمی فرد یا گروهی خاص تعریف می‌شود که دغدغۀ اصلی آن تفسیر و قضاوت در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، فنی، اجتماعی و کاربردی است. نقد یک روش اولیۀ بازخورد و ارزیابی در آموزش معماری نیز محسوب می‌شود و این پتانسیل را دارد که به‌عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند در آموزش معماری مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌تواند زمینه‌ای جهت مبانی طراحی (در مقدمات و آتلیه‌های طراحی) باشد، تأثیری مثبت بر جریان معماری بگذارد و به‌ طور ناخودآگاه باعث نزدیک شدن روش‌ها و نتایج آموزش معماری در دانشگاه‌های مختلف شود. بنابراین با توجه به اینکه مقوله نقد یکی از نیازهای اساسی جامعۀ معماری عصر حاضر به شمار می‌آید، پژوهش کیفی حاضر شکل گرفته و بررسی وضعیت نقد معمارانه در جامعۀ علمی و دانشگاهی ایران امروز را الویت‌ قرار داده است. داده‌های موردنیاز نیز از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعات پیمایشیِ تحلیلی، با برقراری ارتباط با دانشجویان مبتدی معماری در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور و همچنین حل تمرین فردی و گروهی آنها، گردآوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد دانشجویان مبتدی معماری در آغاز راه آشنایی چندانی با مقولۀ نقد ندارند، اما در صورت آموزش روشن و صحیح، نقد در ذهن آنها تعریف معقول‌تری می‌یابد. به این صورت اگر در همان ترم‌های اول و هنگام گذراندن دروس پایه این آشنایی صورت گیرد، می‌تواند موجب شود دانشجویان معماری از ابتدای راه با نگاهی نکته‌سنج و دقیق‌ به محیط اطراف خود بنگرند و طرح‌های واقع‌بینانه‌تری را رقم بزنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the position of architectural criticism in the scientific and academic society of Iran (Case Study: Iran University of Science and Technology)

نویسندگان [English]

  • sajad moazen 1
  • Mahmood Ghorbani 2
1 Assistant Professor, school of architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology
2 Master in Architectural Heritage Conservation, College of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]

Architectural criticism is defined as the recognition of an architectural work and a kind of challenging and intellectual attack on the scientific findings of a specific individual or group, that main concern is interpretation and judgment in various cultural, artistic, technical, social and practical dimensions. This issue makes criticism one of the necessities of every society; To the extent that if criticism is not present in society, the real value of architectural works will not be determined. Criticism is also considered a primary method of feedback and evaluation in architecture education and has the potential to be considered as a powerful educational tool in architecture education. It can also be a field for the basics of design, have a positive effect on the flow of architecture, and unconsciously bring closer the methods and results of architectural education in different universities. Therefore, taking into account that the category of criticism is one of the basic needs of the architectural society of the present era and solving its problems requires more effort, the current qualitative research was formed and the pathology and examination of the state of architectural criticism in the scientific and academic community in Iran Today, it has prioritized. The required data has been collected through library studies as well as analytical survey studies, by communicating with beginner architecture students in some of the country's top universities and solving their individual and group exercises. The findings show that beginner architecture students are not familiar with the category of criticism at the beginning, but in the last semesters, criticism finds a more reasonable definition in their minds. This is despite the fact that if this familiarization takes place in the first semesters and while passing the basic courses, it can make architecture students look at their surroundings with a careful and accurate look from the beginning and make more realistic designs. This is despite the fact that if this familiarization takes place in the first semesters and while passing the basic courses, it can make architecture students look at their surroundings with a careful and accurate look from the beginning and make more realistic designs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • architectural practice
  • architectural criticism
  • criteria of architectural criticism
  • criticism in Iran
  • criticism process in architecture

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 11 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 05 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 فروردین 1403