جایگاه ساخت‌‌دیجیتال در معماری:

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران،‌ ایران

چکیده

فهم‌غالب از ساخت‌‌‌دیجیتال که مبیّن جایگاه آن در معماری است، منتج از نگرش معرفت‌شناسانه‌ای است که با تعیّن اثبات‌گرایانه‌ی خود، مبتنی بر یک واقع‌نگاری خطی از دهه‌ی ۱۹۹۰، حوزه‌ی عملی و نظری ساخت‌دیجیتال در معماری را اشباع کرده‌است. پیشنهاد جایگزینی برای این فهم‌غالب، بدون مواجهه انتقادی با آن در محدوده‌ی معرفت‌شناسی، به‌سادگی ممکن نیست. درپاسخ به ‌این پرسش که جایگزین فهم‌غالب از ساخت‌دیجیتال چیست؟ این مقاله باهدف تعیین جایگاه ساخت‌دیجیتال در معماری، از تحلیل‌‌گفتمان و تطبیق نتایج آن با رهیافتی انتقادی در یک چارچوب کیفی بهره گرفته‌است. براین اساس از یک‌سو، ادبیات موجود در نقد نگرش معرفت‌شناسی فهم‌غالب به‌صورت هم‌زمان مورد تحلیل گرفت و در یک رویکرد کل‌نگر نسبت به وضع‌موجود حوزه‌ی ساخت‌دیجیتال، پیشنهادات این بخش، در محدوده‌ی بازتعریف فهم دیجیتال مشخص شد؛ ازطرف دیگر، با نقد روش فهم‌غالب در تعیین تاریخ‌دیجیتال در معماری و با رجوع به بخشی از تاریخ به‌صورت درزمان، که حذف آن منجر به غیاب آنها در ادبیات این حوزه شده‌است، پیشنهاداتی که از سوی این جریان الترناتیو در معماری نیازمند بازیابی فهم دیجیتال بود، مشخص گردید. تطبیق پیشنهادات جایگزین حاصل از دو برش افقی و عمودی از گستره‌ی گفتمان‌جایگزین نشان می‌دهد که هر دو بر خروج از جایگاه فناوری‌دیجیتال در بازنمایی معماری و ورود به عرصه‌ی واقعیت معماری در افق فناوری‌های دیجیتال توافق نظر دارند. بررسی انتقادی نتایج این تحقیق، همچنین حاکی از وجود مفروضی است که خروج از محدوده‌ی بازنمایی در معماری را با ورود به عرصه‌ی معماری‌هوشمند دیجیتال هم‌ارز می‌داند. جمع‌بندی این مقاله ضمن تعیین جایگاه ساخت‌دیجیتال در معماری و همچنین دانش‌ساخت در نسبت با این گفتمان‌جایگزین،‌ سوالاتی انتقادی را طرح می‌کند که لازم است تا در سطح نظری به آنها توجه شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The position of digital fabrication in architecture:

نویسندگان [English]

  • Mahrad Heydari
  • Alireza Mostaghni
  • Mohammad Reza Matini
Department of Architecture, Faculty of Architecture and urbanism, University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]

Since the 1990s, the scientific and theoretical field of digital fabrication has been influenced by an positivist determination based on a linear realism, which expresses its epistemological attitude. Without a critical encounter in the scope of epistemology, it is not possible to propose an alternative to this dominant understanding that determines the place of digital fabrication in architecture. In response to the question, "what is the alternative to the dominant understanding of digital fabrication?" and with the aim of determining the place of digital fabrication in architecture, this article has used critical discourse analysis in a qualitative framework , which consists of three parts:
- The first part, in a horizontal section of the alternative discourse, Synchronously analyzes the existing background in criticizing the dominant understanding epistemology; In a holistic approach to the current state of the field of digital fabrication, the proposals illustrate a range in redefining of digital understanding.
- The second part, in a vertical section of the alternative discourse, by criticizing the dominant method of determining digital history in architecture, diachornically refers to a part of history from the 1960s that has been omitted in conventional history; In a historical approach, the proposals of this alternative flow render an extension in the recovery of digital understanding.
- The third part compares the alternative proposals Synchronously and diachornically both resulting from two horizontal and vertical cutting of the alternative discourse body. The results of this comparison show that both parts of the discourse analysis agree on leaving the place of digital technology in the representation of architecture and entering the field of intelligent digital architecture.
Finally, the critical examination of the results of this investigation indicates the existence of an assumption that considers exiting the scope of representation in architecture to be equivalent to entering the field of intelligent digital architecture. The conclusion of this article, while determining the position of digital fabrication in architecture and also specifying fabrication knowledge in relation to this alternative discourse, raises critical questions that need to be addressed at a theoretical level. Otherwise, the results of the alternative discourse, in the absence of answers to these critical questions, will produce another type of the dominant discourse that the alternative discourse was created in response to. In this way, the proposal of new topics in this alternative discourse will be caught in a round of futility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • epistemology
  • digital fabrication
  • discourse analysis
  • comparative study
  • cybernetics

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 مرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 18 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1402