فهرست منابع فارسی و لاتین
آیوازیان، سیمون (1381) «زیباییشناسی و خاستگاه آن در نقد معماری»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12، 64-69.
اتو، وین (1384) معماری و اندیشه نقادانه، امینه نجمشجاع، فرهنگستان هنر، تهران.
استیونس، سوزان (1377). «ارزیابی وضعیت نقد معماری در مطبوعات امروز»، مترجم د. سمرقند، مجله معمار، شماره 2، 8-13.
امینی، سارا، فلامکی، محمدمنصور و کرامتی، غزال (1398) «گونهشناسی خیال در فرایند طراحی معماری»، نشریه علمی باغ نظر، 16 (72)، 53-64.
حائری، محمدرضا (1387) «گفت و گو (معماری): معماری وجدان جامعه است (جایگا ه نقد معماری)»، مصاحبه کننده: سهیلا نیاکان، آینه خیال، شماره 8، 65-67.
خوئی، حمیدرضا (1383) «نسبت دانش معماری با نقد آثار آن»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، 84-95.
دهقانی، رضا (1390) «چیستی نقد تاریخی»، پژوهش، شماره 3، 145-174.
رزاقیاصل، سینا، و رحیمیآریایی، افروز (1395) «بررسی اهمیت و نحوه آموزش نقد بنا به دانشجویان رشته معماری از دیدگاه اساتید معماری ایران»، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 83-93.
رئیسی، ایمان و دانشپور، عبدالهادی (1390) «تحلیل محتوای نقدهای معماری نشریات معماری ایران از 1325 تا 1380 خورشیدی»، مجله هویت شهر، شماره 8، سال 5، 46-39.
رئیسی، ایمان (1392) نقد بازی، جستارهای نقد معماری، کتابکده کسری، مشهد.
زوی، برونو (1376) چگونه به معماری بنگربم؟، فریده گرمان، کتاب امروز، تهران.
سامه، رضا، و ایزدی عباسعلی (1393) «سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو»، نشریه علمی – پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 1-13.
قبادیان، وحید (1388) مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب، فرهنگ و معماری، تهران.
کارول، نوئل (1393) درباره نقد؛ گذری بر فلسفه نقد، صالح طباطبایی، نشر نی، تهران.
کوچکیان، مسعود و نوروزبرازجانی، ویدا (1393) «جایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب»، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 19، شماره 2، 76-67.
شیخزینالدین، حسین (1377) «نقد مهمانسرای حافظیه»، مجله معمار، شماره 1، 14-20.
صداقتی، عباس و حجت، عیسی (1398) «محتوای آموزش معماری در ایران و میزان موفقیت دورۀ کارشناسی در انتقال این محتوا»، دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، شماره 15، 91-112.
طلیسچی، غلامرضا، ایزدی، عباسعلی و عینیفر، علیرضا (1391) «پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری؛ طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازندهگرا»، نشریۀ هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 17، شماره 4، 17-28.
معتمد، مهشید (1397) «جای خالی گفتمان انتقادی در معماری»، فصلنامه هنرمعماری، شماره 47.
مهراد، شیما، دژدار، امید، و طلیسچی، غلامرضا (1401) «کاربست روش لینکوگرافی به منظورتحلیل تعامالت استاد-دانشجوی مبتدی درکارگاه طراحی معماری پایه»، نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران. دوره 13، شماره 1، 5-18.
مهدیزاده سراج، فاطمه، و مردمی، کریم (1387) «معیارهای قضاوت پروژه های طراحی معماری»، مجموعه مقالات سومین همایش آموزش معماری تهران: دانشگاه تهران، 491 -514.
مهدوینژاد، محمدجواد (1384) «آموزش نقد معماری، تقویت خلاقیت دانشجویان با روش تحلیل همه جانبه آثار معماری»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 23، 69-76.
منصوری، امیر (1379) «روش نقد معماری ملاحظاتی در راه ترسیم روش نقد معماری بهطور همهجانبه و با معیارهای روشن»، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، شماره 7 71-79.
Attoe, Wayne (1978) Architecture and Critical Imagination, Chichester, New York.
Caudill , William Wayne (1971) Architecture by Team: A New Concept for the Practice of Architecture, Van Nost. Reinhold, New York.
Davis, Aaron T. and Preiser, Wolfgang F.E. (2012) «Architectural criticism in practice: From affective to effective experience», Archnet international journal, 6(2), 24-42.
Ducasse, Curt J. (1944) Art, the Critics and Yo, Oskar Piest, New York.
Edwards, Richard, and Usher, Robin (1994) Postmodernism and Education, Routledge, London.
Jannière, Hélène (2020) «Architecture Criticism: I dentifying an Object of Study», Translated by Michael Jameson, OASE Journal for Architecture, 30 (81), 33-55.
Kestenbaum, J. (1994) Tadao Ando: Modernism and its Descontents, in Tadao Ando 1983-1992, EI Croquis, Madrid.
Nicol, David, and Pilling, Simon (2000) Changing Architectural Education: Towards a New Professionalism, E & F spon press, London.
Osman Ibrahim, Ahmed, Mohammed Sanad, Ehab Momin, Ramadan Abdelhai, Nada Mohamed, and Saad Alsadun, Ibtihaj (2022) «Architectural theory as a tool for architectural criticism necessarily employed for the betterment of architectural education», International Journal of Advanced and Applied Sciences, 9(1), 71-83
Preiser, Wolfgang F. E., Aaron T., Davis, Andrea, Hardy, and Ashraf M., Salama (2015) Architecture Beyond Criticism, Routledge, New York.
Quinlan, Ann, Corkery,Linda, and Marshall, Nancy (2007) «Positioning the Design Tutor's presence in the Design Studio for successful student design learning», Connected International Conference on Design Education.
Raghad Mofeed, Mohamed (2020) «The Interrelation between Theory and Criticism in Architecture: Theoretical and analytical study», Edinburgh Architecture Research Journal (EAR), vol 28, 78-91.
Ramadan, Mustafa G. (2020) «Architectural Criticism as a Main Improvement strategy In Contemporary Architecture», International Journal of Applied Engineering Research, Volume 15, Number 1, 24-33.
Raman, Pattabi G. and Coyne, Richard David (2000) «The Production of Architectural Criticism», Architectural Theory Review, 16(2), 83-103.
Schön, D. A. (1987) Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions, Jossey-Bass, San Francisco.
Sharp, Dennis (1989) «Criticism in architecture», In Proceedings of the Regional Seminar in the Series Exploring Architecture in Islamic Cultures, by Robert Powell, Singapore: The Aga Khan Award for Architecture, Concept Media Ltd, 8-15.
Stolnitz, J. (1960) Aesthetics and philosophy of art criticism a critical introduction. Houghton Mifflin Company, Boston.