بررسی جایگاه نقد معمارانه در جامعۀ علمی و دانشگاهی ایران (نمونه موردی: دانشجویان دروس پایه دانشگاه علم ‌و صنعت ایران)

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

2 کارشناسی ارشد معماری داخلی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

نقد معمارانه بازشناسی یک اثر معماری و نوعی به چالش کشیدن و تعرض فکری به یافته‌های علمی فرد یا گروهی خاص تعریف می‌شود که دغدغۀ اصلی آن تفسیر و قضاوت در ابعاد مختلف فرهنگی، هنری، فنی، اجتماعی و کاربردی است. نقد یک روش اولیۀ بازخورد و ارزیابی در آموزش معماری نیز محسوب می‌شود و این پتانسیل را دارد که به‌عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند در آموزش معماری مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌تواند زمینه‌ای جهت مبانی طراحی (در مقدمات و آتلیه‌های طراحی) باشد، تأثیری مثبت بر جریان معماری بگذارد و به‌ طور ناخودآگاه باعث نزدیک شدن روش‌ها و نتایج آموزش معماری در دانشگاه‌های مختلف شود. بنابراین با توجه به اینکه مقوله نقد یکی از نیازهای اساسی جامعۀ معماری عصر حاضر به شمار می‌آید، پژوهش کیفی حاضر شکل گرفته و بررسی وضعیت نقد معمارانه در جامعۀ علمی و دانشگاهی ایران امروز را الویت‌ قرار داده است. داده‌های موردنیاز نیز از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مطالعات پیمایشیِ تحلیلی، با برقراری ارتباط با دانشجویان مبتدی معماری در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور و همچنین حل تمرین فردی و گروهی آنها، گردآوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد دانشجویان مبتدی معماری در آغاز راه آشنایی چندانی با مقولۀ نقد ندارند، اما در صورت آموزش روشن و صحیح، نقد در ذهن آنها تعریف معقول‌تری می‌یابد. به این صورت اگر در همان ترم‌های اول و هنگام گذراندن دروس پایه این آشنایی صورت گیرد، می‌تواند موجب شود دانشجویان معماری از ابتدای راه با نگاهی نکته‌سنج و دقیق‌ به محیط اطراف خود بنگرند و طرح‌های واقع‌بینانه‌تری را رقم بزنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the position of architectural criticism in the scientific and academic society of Iran (Case Study: Iran University of Science and Technology)

نویسندگان [English]

  • sajad moazen 1
  • Mahmood Ghorbani 2
1 Assistant Professor, school of architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology
2 Master in Architectural Heritage Conservation, College of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]

Architectural criticism is defined as the recognition of an architectural work and a kind of challenging and intellectual attack on the scientific findings of a specific individual or group, that main concern is interpretation and judgment in various cultural, artistic, technical, social and practical dimensions. This issue makes criticism one of the necessities of every society; To the extent that if criticism is not present in society, the real value of architectural works will not be determined. Criticism is also considered a primary method of feedback and evaluation in architecture education and has the potential to be considered as a powerful educational tool in architecture education. It can also be a field for the basics of design, have a positive effect on the flow of architecture, and unconsciously bring closer the methods and results of architectural education in different universities. Therefore, taking into account that the category of criticism is one of the basic needs of the architectural society of the present era and solving its problems requires more effort, the current qualitative research was formed and the pathology and examination of the state of architectural criticism in the scientific and academic community in Iran Today, it has prioritized. The required data has been collected through library studies as well as analytical survey studies, by communicating with beginner architecture students in some of the country's top universities and solving their individual and group exercises. The findings show that beginner architecture students are not familiar with the category of criticism at the beginning, but in the last semesters, criticism finds a more reasonable definition in their minds. This is despite the fact that if this familiarization takes place in the first semesters and while passing the basic courses, it can make architecture students look at their surroundings with a careful and accurate look from the beginning and make more realistic designs. This is despite the fact that if this familiarization takes place in the first semesters and while passing the basic courses, it can make architecture students look at their surroundings with a careful and accurate look from the beginning and make more realistic designs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • architectural practice
  • architectural criticism
  • criteria of architectural criticism
  • criticism in Iran
  • criticism process in architecture
فهرست منابع فارسی و لاتین
آیوازیان، سیمون (1381) «زیبایی‌شناسی و خاستگاه آن در نقد معماری»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 12، 64-69.
اتو، وین (1384) معماری و اندیشه نقادانه، امینه نجم‌شجاع، فرهنگستان هنر، تهران.
استیونس، سوزان (1377). «ارزیابی وضعیت نقد معماری در مطبوعات امروز»، مترجم د. سمرقند، مجله معمار، شماره 2، 8-13.
امینی، سارا، فلامکی، محمدمنصور و کرامتی، غزال (1398) «گونه‌شناسی خیال در فرایند طراحی معماری»، نشریه علمی باغ نظر، 16 (72)، 53-64.
حائری، محمدرضا (1387) «گفت و گو (معماری): معماری وجدان جامعه است (جایگا ه نقد معماری)»، مصاحبه کننده: سهیلا نیاکان، آینه خیال، شماره 8،  65-67.
خوئی، حمیدرضا (1383) «نسبت دانش معماری با نقد آثار آن»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، 84-95.
دهقانی، رضا (1390) «چیستی نقد تاریخی»، پژوهش، شماره 3، 145-174.
رزاقی‌اصل، سینا، و رحیمی‌آریایی، افروز (1395) «بررسی اهمیت و نحوه آموزش نقد بنا به دانشجویان رشته معماری از دیدگاه اساتید معماری ایران»، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 83-93.
رئیسی، ایمان و دانشپور، عبدالهادی (1390) «تحلیل محتوای نقدهای معماری نشریات معماری ایران از 1325 تا 1380 خورشیدی»، مجله هویت شهر، شماره 8، سال 5، 46-39.
رئیسی، ایمان (1392) نقد بازی، جستارهای نقد معماری، کتابکده کسری، مشهد.
زوی، برونو (1376) چگونه به معماری بنگربم؟، فریده گرمان، کتاب امروز، تهران.
سامه، رضا، و ایزدی عباسعلی (1393) «سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو»، نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 1-13.
قبادیان، وحید (1388) مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب، فرهنگ و معماری، تهران.
کارول، نوئل (1393) درباره نقد؛ گذری بر فلسفه نقد، صالح طباطبایی، نشر نی، تهران.
کوچکیان، مسعود و نوروزبرازجانی، ویدا (1393) «جایگاه نقد در معماری ایران نسبت به توپوگرافی نقد در معماری غرب»، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 19، شماره 2، 76-67.
شیخ‌زین‌الدین، حسین (1377) «نقد مهمانسرای حافظیه»، مجله معمار، شماره 1، 14-20.
صداقتی، عباس و حجت، عیسی (1398) «محتوای آموزش معماری در ایران و میزان موفقیت دورۀ کارشناسی در انتقال این محتوا»، دوفصلنامه مطالعات معماری ایران، شماره 15، 91-112.
طلیسچی، غلامرضا، ایزدی، عباسعلی و عینی‌فر، علیرضا (1391) «پرورش توانایی طراحیِ طراحان مبتدی معماری؛ طراحی، کاربست و آزمون یک محیط یادگیری سازنده‌گرا»، نشریۀ هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، دوره 17، شماره 4، 17-28.
معتمد، مهشید (1397) «جای خالی گفتمان انتقادی در معماری»، فصلنامه هنرمعماری، شماره 47.
مهراد، شیما، دژدار، امید، و طلیسچی، غلامرضا (1401) «کاربست روش لینکوگرافی به منظورتحلیل تعامالت استاد-دانشجوی مبتدی درکارگاه طراحی معماری پایه»، نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران. دوره 13، شماره 1، 5-18.
مهدی‌زاده سراج، فاطمه، و مردمی، کریم (1387) «معیارهای قضاوت پروژه های طراحی معماری»، مجموعه مقالات سومین همایش آموزش معماری تهران: دانشگاه تهران، 491 -514.
مهدوی‌نژاد، محمدجواد (1384) «آموزش نقد معماری، تقویت خلاقیت دانشجویان با روش تحلیل همه جانبه آثار معماری»، نشریه هنرهای زیبا، شماره 23، 69-76.
منصوری، امیر (1379) «روش نقد معماری ملاحظاتی در راه ترسیم روش نقد معماری به‌طور همه‌جانبه و با معیارهای روشن»، نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، شماره 7 71-79.
Attoe, Wayne (1978) Architecture and Critical Imagination, Chichester, New York.
Caudill , William Wayne (1971) Architecture by Team: A New Concept for the Practice of Architecture, Van Nost. Reinhold, New York.
Davis, Aaron T. and Preiser, Wolfgang F.E. (2012) «Architectural criticism in practice: From affective to effective experience», Archnet international journal, 6(2), 24-42.
Ducasse, Curt J. (1944) Art, the Critics and Yo, Oskar Piest, New York.
Edwards, Richard, and Usher, Robin (1994) Postmodernism and Education, Routledge, London.
Jannière, Hélène (2020) «Architecture Criticism: I dentifying an Object of Study», Translated by Michael Jameson, OASE Journal for Architecture, 30 (81), 33-55.
Kestenbaum, J. (1994) Tadao Ando: Modernism and its Descontents, in Tadao Ando 1983-1992, EI Croquis, Madrid.
Nicol, David, and Pilling, Simon (2000) Changing Architectural Education: Towards a New Professionalism, E & F spon press, London.
Osman Ibrahim, Ahmed, Mohammed Sanad, Ehab Momin, Ramadan Abdelhai, Nada Mohamed, and Saad Alsadun, Ibtihaj (2022) «Architectural theory as a tool for architectural criticism necessarily employed for the betterment of architectural education», International Journal of Advanced and Applied Sciences, 9(1), 71-83
Preiser, Wolfgang F. E., Aaron T., Davis, Andrea, Hardy, and Ashraf M., Salama (2015) Architecture Beyond Criticism, Routledge, New York.
Quinlan, Ann, Corkery,Linda, and Marshall, Nancy (2007) «Positioning the Design Tutor's presence in the Design Studio for successful student design learning», Connected International Conference on Design Education.
Raghad Mofeed, Mohamed (2020) «The Interrelation between Theory and Criticism in Architecture: Theoretical and analytical study», Edinburgh Architecture Research Journal (EAR), vol 28, 78-91.
Ramadan, Mustafa G. (2020) «Architectural Criticism as a Main Improvement strategy In Contemporary Architecture», International Journal of Applied Engineering Research, Volume 15, Number 1, 24-33.
Raman, Pattabi G. and Coyne, Richard David (2000) «The Production of Architectural Criticism»,  Architectural Theory Review, 16(2), 83-103.
Schön, D. A. (1987) Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions, Jossey-Bass, San Francisco.
Sharp, Dennis (1989) «Criticism in architecture», In Proceedings of the Regional Seminar in the Series Exploring Architecture in Islamic Cultures, by Robert Powell, Singapore: The Aga Khan Award for Architecture, Concept Media Ltd, 8-15.
Stolnitz, J. (1960) Aesthetics and philosophy of art criticism a critical introduction. Houghton Mifflin Company, Boston.