راه دیگری برای درک مدرنیسم: نمایشگاه مسکن و فضای کار برسلاو سال 1929

نوع مقاله : ترجمه

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 گروه معماری داخلی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه سوره

3 گروه سینما، دانشگاه هنر تهران

چکیده

اهمیت و نقش «مدرنیسم زیبایی‌شناختی» در فرآیند طراحی و خلق اثر هنری در معماری و هنرهای تجسمی در دنیای فرهنگی مدرن قرن نوزدهم همیشه محل پرسش و بحث بوده است. در این میان دبورا اشر بارنستون، نویسنده، مورخ و استاد دانشگاه سیدنی، از منظر تاریخ هنر و مطالعات شهری آلمان به این مساله پرداخته که موضوع مقاله پیش روی است. دبورا اشر بارنستون از آن دست مورخان است که توانسته با کتابش، نگرش فلسفی خود را به تاریخ مدرنیسم آلمان در خلق آثار هنری و معماری نشان دهد. «راه دیگری برای درک مدرنیسم: نمایشگاه مسکن و فضای کار برسلاو  سال 1929 » فصل دوم کتاب « فراتر از باهاوس: مدرنیته فرهنگی در برسلاو، 33 – 1918» است. وی در این کتاب که بسیاری آن را مهم ترین اثر وی می دانند به بیان همه جانبه سلطه تأثیر فرهنگ وایمار بر ساختار شکل گیری نظام فکری مدرنیسم در قرن نوزدهم پرداخته است. اگرچه صحنه هنری برسلاو یکی از پر جنب و جوش ترین صحنه ها در تمام آلمان عصر وایمار بود، اما تا حد زیادی از حافظه‌ی تاریخ ناپدید شده است. مطالعات تأثیر فرهنگ وایمار بر مدرنیسم تقریباً به طور انحصاری بر برلین و دسائو باهاوس متمرکز شده است، با این حال پیشرفت‌هایی که در برسلاو رخ داد تقریباً بر همه زمینه‌های فکری تأثیر گذاشته است و اساس مدرنیسم زیبایی‌شناختی را در سطح بین‌المللی تشکیل داد تا جایی که تأثیری ماندگار بر هنر تجسمی و معماری داشت. برسلاو دارای صحنه پر رونق هنرهای مدرن و یکی از آکادمی های برتر هنر آلمان در آن روز بود تا اینکه نازی ها حمله خود را به هنر به اصطلاح منحط آغاز کردند. این کتاب تولیدات فرهنگی هنرمندان، معماران، مجموعه‌داران هنر، طراحان شهری، و مربیان هنری ساکن برسلاو را که در حاشیه بحث‌های فرهنگی دوران وایمار فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد. بسیاری از برسلاورها به جای پذیرش موضع رادیکال آوانگارد آلمانی یا موضع ارتجاعی محافظه کاران آلمانی، به دنبال راه وسط بودند. این کتاب با تصویر سازی غنی خود اولین کتاب به زبان انگلیسی است که به این تاریخ می پردازد و افزودنی ارزشمند به ادبیات دوره وایمار است.
این کتاب یکی از مهم ترین آثار در حوزه نظری و فلسفی باهاوس در شهر برسلاو است. لحن دلنشین روایت گری نویسنده ، کتاب را پیش از پیش خواندنی و اثر بخش ساخته است. کتاب مملو از نقل قول های فراوان از اندیشمندان و نظریه پردازان دانش های مختلف است. برای آشنایی بیشتر خوانندگان با نام های ذکر شده، در برخی موارد توضیحات مختصری در پانوشت ها ارائه شده است.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Another Way to Understand Modernism: Breslau Wohnung und Werkbund Ausstellung 1929

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Khodadadi Agh Ghal’e 1
  • mohamade Sadegh khaji 2
  • masoud soflaei ShahreBabak 3
1 Islamic Azad University Science and Research Branch
2 Soore University
3 Faculty Member of the Cinema Department of the University of Arts. iran
چکیده [English]

مقاله ترجمه می باشد. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • مقاله
  • ترجمه
  • می باشد
  1. Alfred Krüger, “Probleme der modernen Baukunst,” Ostdeutsche Bau-Zeitung, Breslau, 27 JG, No. 47, 12 June 1929, 350.
  2. Siedlung und Stadtplanung in Schlesien: Breslau, 1926, Magistrat der Hauptstadt Breslau -Breslau: Stadt Breslau,1926,11.
  3. , 24.
  4.  
  5. , 11.
  6. Wohnung und Werkraum: Werkbund Ausstellung in Breslau 1929: 15 Juni bis 15 September: Der Offizielle Katalog (Breslau: Stadt Breslau 1929), 1. GSPK.
  7. Ibid.
  8. Wohnung und Werkraum: Werkbund Ausstellung in Breslau 1929, 2.
  9. Ibid.
  10. Marg Moll, GN/ABK Moll I-B1a.
  11. Karin Kirsch, The Weissenhofsiedlung: Experimental Housing Built for the Deutscher Werkbund, Stuttgart, 1927 (New York: Rizzoli, 1989), 41; and Richard Pommer and Christian F. Otto, Weissenhof 1927 and the Modern Movement in Architecture (Chicago: Univ. Chicago Press, 1991), 24, 45–56.
  12. Pommer and Otto, 47.
  13. Ministerium fur Handel u. Gewerbe: Note to the File dated Berlin, 2 July, 1927,in IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, Geheimes Staatsarchiv Preussischer Kulturbesitz, Berlin, (GSPK). See also Jadwiga Urbanik, Wroclawa wystawa Werkbundu WuWA 1929 (Wroclaw: Museum rchitektury we Wroclawiu, 2002(
  14. Hans Scharoun, letter to Wilhelm Lotz, Die Form, 26 August, 1927, 2 Jg, 1927, 8, p. 251. Scharoun describes the goals of the Stuttgart exhibition, one of which was to present a uniform look in spite of the different architects involved.
  15. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:Ministerium für Handel u. Gewerbe: From various letters in the file, 1927 and 1928,GSPK.
  16. Frank Trommler and Jost Hermand point to the nonideological character of Weimar arts in their book, Die Kultur der Weimarer Republik (Frankfurt a.M.: Fischer1994).
  17. German: Wohnungs- und Werkraum Ausstellung, Workplace and House Exhibition)
  18. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:Ministerium für Handel u. ewerbe, GSPK.
  19. Ibid.
  20. Hans Poelzig, letter to Schlesisches Zeitung, 1932, from the files, NL Scharoun,GNM/ABK, Fond I, C.
  21. Heinrich Lauterbach, letter to Ernst Scheyer dated 27 May 1961, reprinted in Hans Scharoun: Bauten Entwürfe Texte (Berlin: Akademie der Künste, 1974), 84. In the letter Lauterbach not only asserts that he had initiated the exhibition, a fact confirmed by other sources, but that he began as early as 1926 to work on the WuWA. All the official documents were destroyed in a fire at the Deutsche Werkbund headquarters in Berlin during the Second World War so it is impossible to corroborate Lauterbach’s claim.
  22. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:Ministerium für Handel u.Gewerbe: From various letters in the file, 1927 and 1928.GSPK.
  23. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:Ministerium für Handel u. Gewerbe: Note to the File dated Berlin, 2 July, 1927, GSPK.
  24. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929: Ministerium für Handel u. Gewerbe: note to the files dated August 1927.
  25. Ibid.
  26. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:letters to the files dated from 1927.
  27. Newspaper clippings from the Breslauer Zeitung, Breslauer Neueste Nachrichten,and others.
  28. Magistrat der Hauptstadt Breslau, Hochverwaltung, 8 February 1928, IHA Rep 120, EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  29. Note to the files dated 28 December, 1928, IHA Rep 120, EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929,
  30. IHA Rep 120 EXVI2 Nr. 5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929:Ministerium für Handel u. ewerbe: Letter to the Ministerpresident and Staatsminister,14 January 1929, GSPK.
  31. Finanzierungsplan für die Ausstellung “Wohn-und Werkraum” vom 15 June–30September 1929, IHA Rep 120 EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  32. Magistrat der Hauptstadt Breslau, 30 June 1928, IHA Rep 120, EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  33. Letter to Ernst Scheyer dated 27 May 1961, reprinted in Hans Scharoun, 84. Letter to the Regierungsprنsident, dated 2 August, 1928, from Breslau, IHA Rep 33., EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  34. Letter to Ernst Scheyer dated 27 May 1961, reprinted in Hans Scharoun, 84
  35. Heinrich Lauterbach, “Werkbundaustellung ‘Die Wohnung’ Stuttgart 1927,” Monatshefte (1927), 93
  36.  
  37. Magistrat der Hauptstadt Breslau, 30 June 1928, IHA Rep 120, EXVI2 Nr.5 Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  38. Elenore Colden-Jänicke,“ Hausfrauliches zur Werkbundsiedlung Breslau, 1929,” Ostdeutsche Bau-Zeitung,27, no. 82 (1929), 613.
  39. For a general history of the WuWA see Urbanik, WuWA 1929.
  40. Alfred Rothenberg, “Die Werkbund: Ausstellung 1929 in Breslau,” Ostdeutsche Bau-Zeitung,27, no. 47 (1929), 341.
  41. The plans for the restaurant survive, however, at the National Architecture Archives,Wroclaw, Poland.
  42. See “Ausstellung Breslau 1929,” Zentralblatt der Bauverwaltung, 49 JG, Nr. 29,Berlin, 17 July 1929, 461.
  43. Lubomir and Vladimir Slapeta, “50 Jahre WuWA,” Deutsche Bauwelt, 70 Jg, 35, 14 Sept. 1979, 1142
  44. Magistrat der Hauptstadt Breslau 30 June 1928, IHA Rep 120, EXVI2 Nr, 5,Beiheft 1, Die Ausstellung WuWA in Breslau 1929, GSPK.
  45. See Dietrich Schmidt, “Innovation and Experiment,” 10.
  46. Ernst May, “Wohnung und Werkraum, Ausstellung in Breslau,” Das Neue Frankfurt, 3 (1929), 205.
  47. HA Rep 92 Effenberger. Nr. 50, GSPK.
  48. Max Streit, “Aus dem Reich der Farbe,” Schlesische Monatshefte, 6 Jg(1929),
  49. Franz Landsberger, “Von Form und Gehalt des heutigen Baustils,” Schlesische Monatshefte, Nr. 7, Jg VI, 1929, 288.
  50. Georg Münter, “Wohnung und Werkraum: Ein Versuch die Werkbund Ausstel-lung in Breslau zu Würdigen,” Wasmuths Monatshefte für Bauk
  51. Some recent publications on housing in interwar Germany include: Paul Overy, Light, Air and Openness: Modern Architecture between the Wars (London: Thames & Hudson, 2008); Jörg Haspel and Annemarie Jaeggi, Siedlungen der Berliner Moderne (Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2009); Michael Harloe, The People’s Home? Social Rented Housing in Europe and America (Oxford: Wiley- Blackwell, 1995).
  52. Pommer and Otto, 113.
  53. Claudia Quiring, Ernst May: 1886– 1970 (Munich: Prestel, 2011); Jan Abt and Alexander Ruhe, Das Neue Frankfurt: der soziale Wohnungsbau in Frankfurt am Main und sein architect Ernst May (Weimar: Edition M, 2008).
  54. Urbanik, WuWA 1929, 146.
  55. “Werkbund- Ausstellung ‘Wohnung und Werkraum’ Breslau 1929,” Holz, Stein, Eisen, 1928, Week 40, 40 JG, 721 and “Werkbund- Versuchssiedlung in Breslau,” Dekorative Kunst, Band 37, Munich 1929, 273.
  56. Franz Landsberger, “Ausstellung der Staatlichen Akademie für Kunst und Kunst gewerbe in Breslau,” Schlesische Monatshefte, 6 Jg (1929), 59– 60.
  57. Hölscher, 187.
  58. See Stein, Holz, Eisen, issues from 1928 and 1929.
  59. The articles ran periodically through 1928 and into the summer of 1929.
  60. “Ausstellung Breslau 1929,” Zentralblatt der Bauverwaltung, 49 JG, Nr. 29, 17 July 1929, 461– 69.
  61. Elenore Colden- Jänicke, “Nachklang/Hausfrauliches zur Werkbundsiedlung Breslau 1929,” Ostdeutsche Bau- Zeitung Breslau, 27 JG, Nr. 82, 24 Oct. 1929, 614–
  62. Gustav Wolf, “Die Versuchs- Siedlung Grüneiche auf der Breslauer Werk-bundausstellung 1929,” Die Wohnung, 4 Jg, Heft 6, Sept. 1929, 196.
  63. Alfred Krüger, “Probleme der modernen Baukunst,” Ostdeutsche Bau- Zeitung, 27 Jg, no. 47 (12 June 1929), 352.
  64. Alfred Rothenberg, “Die Werkbund- Ausstellung 1929 in Breslau,” Ostdeutsche Bau- Zeitung, 27 Jg, no. 47 (12 June 1929), 341.
  65. , 341.
  66. , 349.
  67. “Werkbund- Versuchssiedlung in Breslau,” Dekorative Kunst, Band 37, Munich 1929, 273– 78.
  68. Thomas Mann, Von Deutscher Republik: Politische Schriften und Reden in Deutschland (Frankfurt aM: Fischer, 1984), 263.
  69. Thomas Mann, Order of the Day: Political Essays and Speeches of Two De-cades. Trans. H. T. Lowe- Porter. (Freeport: Knopf, 1969), vi- vii.
  70. Weitz, Weimar Germany, 270– 84.
  71. Weitz, Weimar Germany, 252; Peukert, The Weimar Republic, 181– 84; Willett, The Weimar Years, 26– 27, 56– 58.