شناسایی الگوی شکلی-هندسی مجموعه نقش جهان اصفهان به واسطه گونه شناسی اشکال پایه بصری از منظر مکتب شکل گرایی

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری معماری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

الگوی شکلی نحوه شکل گیری اشکال در هندسه پنهان را معنا می بخشد، به نحوی که شناسایی نیاز اقشار بهره مند از مجموعه به واسطه حرکت در میدان نقش جهان منجر به تفهیم روابط اشکال مختص به آن می شود که از طریق علم گونه شناسی و ترکیب اشکال منجر به شناسایی الگوی شکلی - هندسی می گردد. این الگو به واسطه ترکیب اشکال از منظر مکتب شکل گرایی قابل تبیین می باشد، از این رو که ساختار نظام های تولید کننده برمبنای قاعده های شکلی میتواند مبین دیدگاه اشخاصی چون دوراند، کریر و هردگ باشد. چنانچه شناسایی عناصر اولیه بصری دوراند تا اشکال پایه بصری کریر و ابزار بصری نقطه تا حجم هردگ را در نحوه طبقه بندی قواعد شکل پذیری احصا مینماید. شناخت ابزار بصری نام برده منجر به دسته بندی و کدگذاری ساختار شکلی در مجموعه میشود که الگوی ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقش جهان را در ادوار مختلف توجیه مینماید. لذا بهره از روش تفسیری- تاریخی و استنتاج مدل مفهومی و جداول شکلی-تحلیلی از منظر شناسایی روابط اشکال و به فراخور استدلال قیاسی-
استقرایی منجر به تحلیل نوع ساختار شکلی از منظر گونه شناسی اشکال پایه بصری میگردد که درک نظام ساختار شکل گیری میدان نقش جهان و بناهای پیرامونی آن را ممکن میسازد، طوری که با طرح پرسش: »چگونه میتوان از طریق شناسایی الگوی ساختار شکلی مجموعه به الگوسازی شکلی- هندسی آن از منظر شکلگرایان پاسخ داد؟« بتوان از طریق ابزار شناسی بصری برآمده از دیدگاه شکلگرایان و شناسایی الگوی ترکیبی اشکال و دسته بندی و کدگذاری ساختارشکلی متصل به آن به الگوسازی ساختار شکلی-هندسی مجموعه نقش جهان دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An investigation into geometric-formal pattern of Isfahan Naghsh-e Jahan Complex in order to identify the motional structure of layers from the aspect of Formalism Doctrine

نویسندگان [English]

  • Hirad Hosseinian 1
  • Sarah Kalantar 2
1 PhD in Architecture, Department of Architecture, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Master Researcher, Department of Architecture, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Formal-Geometric pattern is considered as a component which gives sense to the formation of shapes in a generality like geometry making it possible to create a purposeful situation regarding the composition of shapes from the aspect of geometric relations. Hence, it should be born in mind that this paradigm shall be definable based on formability of shapes from the perspective of formalism, in such a manner that given the structure of productive systems on the basis of a range of formal principles, it would be feasible to achieve certain relations based on formalism doctrine such as Dorand who defined the initial constituents of mold (frame) so that the intersection of combined criteria of shapes brought about by the aspect Carrier and Herdeg counting the basic elements including point, line, surface and volume to analyze these principles, in such wise the presence of such visual tools in formation the formal structure.
Method: Thus, the aim was to analyze the geometric relations of the complex by benefitting from the interpretive- historical nature of investigation as well as understand the relations among them through inference of the components brought about by investigation variables, Afterwards, the relations of existing variables shall be discovered in terms of the mentioned tables by taking advantage of analyzing the tables resulted from the formal-geometric pattern of the complex and eventually attain to the details of this geometric-formal pattern using a type of analogical reasoning as well as a coding method of motional structure of layers within complex, in such a manner that a scrutinized description to understand this method towards the recognition of formation process of the complex in different eras shall be obtained.
Results: shall lead to produce a motional structure from the perspective of formal principles expressing a method through understanding and formulations certain principle towards its identification including the coding of formal-motional structure of layers in Naghshe- Jahan Complex, justifying the milestone of formation procedure of the complex by identifying the mentioned codes in diverse eras.
Conclusion: through which it might be possible to provide a proper response to an equivalence towards advancement of form and performance of Naghsh-e Jahan Complex by posing the following question: “How it might be possible to obtain the advancement of form and performance in Naghshe Jahan Complex through the investigation of geometric pattern and Motional-Formal structure brought about by it? so, it is possible to arrive at a new classification of the layered performance of the layers from the past to the present, which leads to the simultaneous advancement of the form and function in Isfahan Naghsh-e Jahan Complex.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Naghshe-Jahan Square
  • Formalism
  • Formal-Geometric
  • Shape-Geometric Structure

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 19 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 آبان 1402