بررسی مسئله اصـالت در دیدگاه کریستوفر الکســــاندر

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

با ظهور اندیشه مدرن و به دنبال آن معماری مدرن،  مسئله اصالت در معماری از سوی بسیاری از اندیشمندان به خصوص اندیشمندان پست‌مدرن مورد پرسش قرار می‌گیرد. عدم اصالت یادشده ناظر بر دگرگونی در «فهم تاریخی» در تقابل سنت و مدرنیته و گرفتار در چرخه درک پارادایمی از معماری به­مثابه ظهور نظریه­های ناهمگون است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی خوانش کریستوفر الکساندر به عنوان یکی از صاحب‌نظران تاثیرگذار در مبانی نظری معماری، از مفهوم «اصیل» و «اصالت» در معماری است. درواقع مساله اصلی تحقیق این است که از دیدگاه الکساندر دگرگونی پارادایم­ها چگونه به مفهومی اصیل در معماری یا اصطلاحاً «اصالت معماری» بدل می­شود؟ روش تحقیق، «توصیفی- تحلیلی» است که از روش «استدلال منطقی» در تجزیه و تحلیل مفاهیم و روش «فراتحلیل» در بازخوانی آثار و اندیشه­ها و شارحان و واضعان وی بهره برده شده است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که از دیدگاه الکساندر اساسی‌ترین قدم برای شناخت پارادایم‌ها شناخت تمایزهای آنان است که تفاوت در واقعیت‌ها[1]، روش‌ها[2] و ارزش‌ها[3] را درپی­دارد. الکساندر اصالت را دغدغه اصلی معطوف بر بقای بنای معاصر برای نسل کنونی و نسل­های آینده می­داند و آن را حقیقتی عاری از انحراف (یگانگی معنایی) و دارای فهم­واره­ای دقیق (زبان الگو) و جنبه­ای مهم در ارزیابی ذخایر میراث فرهنگی دانسته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که اصالت در اثار الکساندر تحت مؤلفه‌های «فرم و زیبایی، کیفیت، زبان الگو و ترکیب» قابل مشاهده است. در بخش جمع‌بندی نیز ۵ شاخصه  از مبانی نظری الکساندر مرتبط با نظریات وی عنوان شده است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Authenticity of modern architecture and its challenges from Christopher Alexander's point of view with meta-analysis method

نویسندگان [English]

  • Hooshang Foroughmand Araabi 1
  • mahmoud arzhmand 2
1 , PhD candidate, Department of architecture and urban, Art university, Tehran, Iran.
2 Faculty of Department of architecture and urban, Art university, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Looking at modern architecture, the void of meaning and lack of authenticity can be seen, which indicates the lack of historical understanding in the confrontation between tradition and modernity. Also, the paradigmatic understanding of architecture as the emergence of Meta-analysis theories causes a series of questions in architecture. Because of these problems in the field of architecture, there are some thoughts which have tried to find a way of interpreting historical meanings and using them in the modern era. Toward Thomas Kuhn’s paradigm shift which is mentioned in this article, architecture had a paradigm which was constant and, by asking about historical meaning in architecture, it couldn’t explain some phenomena. So, some experts tried to present new explanations and worldviews for understanding historical problems. Among these theorists, Christopher Alexander plays a very important role for architects and related fields. As Stephen Grabow claims, Christopher Alexander made a scientific revolution in architecture as he offered a new model for thinking about architecture and its basic concepts such as beauty and order.  In fact, the main problem of the research is that, from Alexander's point of view, how does the transformation of paradigms become an original concept in architecture or so-called authenticity of architecture? The research method is descriptive analysis, which uses the logical reasoning method in the analysis of concepts and the meta-analysis method in rereading his works and ideas and his commentators and authors. The findings of the research show that from Alexander's point of view, the most basic step for understanding paradigms is to recognize their distinctions, which entails differences in facts, methods and values. Alexander considers authenticity as the main concern for the survival of contemporary buildings for the current generation and the future generations, and it is a truth free from deviation (unity of meaning) and has precise vocabulary (model language) and an important aspect in evaluation of cultural heritage reserves. What he considers authentic is the compatibility with his inner nature, which appears in conflict with the concept of economy, politics and multiplicity of the modern era. Also, Alexander has expressed authenticity in concepts such as the beauty of the building, the good quality of the building, avoiding extreme economy and politics, geometry, color, composition, and detailing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Authenticity
  • pattern language
  • Modern Architecture
  • Christopher Alexander
  1.  

    1. فدایی نژاد، سمیه (1393). واکاوی مولفه­های بازشناخت اصالت در حفاظت میراث فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 19، شماره 4.
    2. فلامکی، محمد منصور (1389) منشور آتن، چاپ سوم، تهران، نشر فضا
    3. الکساندر، کریستوفر (1381) راه بی­زمان ساختن، ترجمه قیومی بیدهندی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
    4. الکساندر، کریستوفر (1381) معماری و راز جاودانگی، ترجمه قیومی بید هندی، مهرداد، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
    5. الکساندر،کریستوفر(1390) معماری و راز جاودانگی راه بی زمان ساختن ؛ برگردان: مهردادقیومی بیدهندی، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
    6. مهاجری، ناهید (1397) رویکردی تحلیلی بر نظریه­های تحلیلی الکساندر، هویت شهر، شماره 37.
    7. نجارنژاد مشهدی، مرجانه و دیگران (1400) درک سرشت الگوهای ماندگار معماری ایران، اندیشه معماری، شماره 9.
    8. Alexander, C.(2002) The Nature of Order, Book 2: The Process of Creating Life, California: Berkeley University Press, 2002.
    9. Alexander, C.(2002) The Nature of Order, Book 1: The Phenomenon of Life, California: Berkeley University Press, 2002.
    10. Jokilehto, J. (2007). International Charters on Urban Conservation: Some Thoughts on the Principles Expressed in Current International Doctrine. City Time.
    11. Relph، Edward، (1976)، Place and place iessness، pion limited، London،45.
    12. stovel ، David، (2007) The Making Of Place، New York،54.
    13. Tuan، Yi-Fu، (1981)، Space and Place: The Perspective of Experience، University of Minnesota Press،126.