واکاوی علل وجودی و چگونگی استفاده از خطاهای دید استاتیک در معماری

نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 گروه معماری ،دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس ،تهران ،ایران

چکیده

چکیده
 
اهداف: پرداختن به مقوله خطای دید، طراحان را قادر می سازد تا کیفیت فضایی را در راستای اهداف طراحی تغییر دهند.هدف از پژوهش حاضر شناخت، بررسی ، علت یابی و دسته بندی خطاهای دید استاتیک به صورتی است که مخاطب ، توانایی استفاده از آن ها را در معماری به عنوان یک تکنیک طراحی با چیدمان آگاهانه و تحریف عامدانه بدست آورد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی می باشد که پژوهشگران  با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه ای ، در ابتدا به شناخت و کشف علل وجودی و فیزیولوژیکی خطاهای دید استاتیک پرداخته و در گام بعدی ،هشت نمونه تاریخی و هشت نمونه معاصر استفاده از خطاهای دید در معماری را به جهت یافت علت و کیفیتی که خطای دید در این نمونه ها ایجاد کرده است، بررسی کرده اند. در انتها  با استفاده از یافته ها چهار مدل استفاده از خطای دید در معماری توسط پژوهشگران پیشنهاد شده است. که با استفاده از یک پرسش نامه بسته از اساتید و دانشجویان معماری میزان کارایی این نمونه های برای هدف ارائه شده ،سنجیده شده است.
یافته ها : پژوهشگران به این مهم دست یافتند که مغز خود اجازه میدهد که دچار فریب شده و توانایی غلبه بر ایهام را دارد همچنین با استفاده از خطای دید می توان کیفیت هایی از نظیر  تغییر ادراک اندازه ، تغییر ادراک زاویه خطوط ،جذب مخاطب ،عمق نمایی ،سه بعدی سازی در یک سطح دو بعدی ،پویایی و حرکت و را سبب شد.
نتیجه گیری: در گذر زمان شیوه استفاده از خطای دید توسط معماران تغییر یافته و طراحان در دوران معاصر از خطای دید به منظور جذب مخاطب استفاده می کنند. مدل های الهام گرفته شده از ایهام اشیاء غیرممکن و خطای باصره حرکتی به ترتیب بیشترین میزان جذب مخاطب را دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the causes of existence and how to use static optical illusions in architecture

نویسندگان [English]

  • Majid khavas 1
  • afasane zarksh 2
1 Tarbiat modares university, Tehran, Iran.
2 architecture group ،art and architecture faculty , tarbiat modares university , Tehran, Iran
چکیده [English]

Aims: The aim of the present study is to identify, investigate, introduce, find the cause and categorize static optical illusions in such a way that the audience after reading, catch the ability to analyze samples or use them in architecture as a technique in architectural design. these techniques can help designers to achieve the desired goal by consciously arranging and deliberately distorting the elements of a project.
Methods: In terms of content, the subject of the research is an interdisciplinary.the research method is based on a qualitative approach and the descriptive-analytical method and questioning of elites has been used. In terms of depth, purpose and scope, it is a kind of theoretical-applied research. Library study tools and Internet sites have been used to collect information. Static optical illusion that do not need to move or rotate for ambiguity are categorized. In order to discover the cause of the illusions, the perception of vision is examined by researchers on the grounds that in architectural samples optical illusion did not used in the same way and changes are made in each sample by the designer. By using the findings, historical and contemporary examples analized in order to find how optical illusion is used and how these illusions can change the quality in thiese buildings. For last step 4 examples of today's use of Optical illusion in architecture have been presented by researchers. And by using a closed survey of professors and students of architecture, the effectiveness of these samples for the purpose has been measured.
Findings: Researchers found that the brain allows ambiguity to be expressed in art. By examining how to perceive distance, color, motion and direction in the visual perception system and examine optical illusions and classify them into four categories: geometrical illusions, visual illusions, colore and movement illusions ,the cause of confusion and the qualities that could be added to the design were found.By using Optical illusion in design, qualities such as changing the perception of size, changing the perception of the angle of the lines, attracting the audience, depth of field, three-dimensionalization in a two-dimensional surface, dynamics and movement in the rigid surface and changing the perception of colors by the neighbor can be caused.
Conclusion: In all of the studied architectural examples, mostly, optical illusion has been used in order to show depth and attract the audience. In historical examples, major part of optical illusions been used in order to show depth and change the perception of size. In contemporary samples, in most of the analyzed samples, Optical illusion was used in order to attract the audience. Over time, the method of using illusion by architects has changed, and designers use it to attract the audience in the design to show depth and change the perception of size. In the samples presented by the researchers, wich one that inspired from the impossible objects, movement illusion with 87.6 and 86.7%, respectively, have the highest audience attraction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Optical illusion"
  • "intentional distortion"
  • " spatial qualities"
  • " visual perception"
  • آرناسون ،ه.ه (1383)تاریخ هنر مدرن ،ترجمه مصطفی اسلامیه ،چاپ دوم ، نشر :آگه
  • آرنهایم،رودلف(1398)هنر و ادراک بصری،ترجمه :مجید اخگر ،چاپ 9 تهران: سمت
  • آلبرز ،جوزف (1388)تاثیر متقابل رنگ ها ،ترجمه عربعلی شروه ،تهران، نشر :نی
  • پور صفر سادات محله،مرضیه(1396) تحلیل شیوه های خطای دید در گرافیک معاصر ایران در مقایسه با مکتب اپ آرت،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد وزارات علوم تحقیقات و فناوری ،موسسه غیر انتفاعی آموزش عالی کمال الملک
  • پورزرین،رضا (1392) مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی اپ آرت ،فصلنامه نگاره ،شماره 27،87-75
  • پورزرین،رضا (1392) مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی با نقاشی اپ آرت ،فصلنامه نگاره ،شماره 27،87-75
  • چینگ.ک.،فرانسیس(1392)،معماری:فرم،فضا و نظم ،ترجمه:محمد احمدی نژاد ،چاپ پنجم ،نشر:خاک ،تهران
  • درویشی ، مهدی و چارئی, علیرضا (1397) بهره جویی از خطاهای بینایی در طراحی نشانه نوشتاری،مبانی نظری هنرهای تجسمی ،شماره 6،109-122
  • رحمانی،پگاه،نقشینه،روزبه(1394)، چگونگی خوانش خطای دید و بهره از ایهام در هنر و معماری، مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی افقهای جدید در معماری و شهرسازی،بهمن ماه،تهران
  • روحانی،رضا (1388)خطای بینایی: آیاهمه چیزرا آنگونه که واقعاَ هستند میبینیم؟تهران: نشر دیبایه
  • شکیبا منش،امیر ،علی الحسابی،مهران و بهزاد فر ،مصطفی (1394)،طراحی شهری نوین از رویکرد نشانه تا خطاهای کاربردی اپتیکی ،فصلنامه نقش جهان ،شماره 3-5 ،68-79
  • عارفی،اشکان (1384) نحوه دیدن رنگ های مختلف بوسیله چشم ،مجله علمی ایلیاد ،فروردین 84،تهران: ایلیاد بین الملل
  • فدوی،سید محمد و شید مودب ،عاطفه(1392)مطالعه تطبیقی پوسترهای شیگئو فوکودا و روش های ایجاد خطای دید ،نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی ،دوره 19،شماره 1 ،48-37
  • کامل نیا،حامد و مهدوی نژاد،محمد جواد (1394) آشنایی با معماری معاصر از شرق تا غرب ،چاپ چهارم ،موسسه علم معمار:تهران
  • کپس،جئورگی (1382)زبان تصویر،ترجمه فیروزه مهاجر، چاپ چهارم ،تهران:سروش
  • گاردنر، هلن(1370) هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی ،چاپ دوم ،نشر:آگاه
  • گریگوری،ر.ل،گومبریج،ا.ه(1389)،ایهام در طبیعت و هنر،ترجمه پرتو اشراق،ناهید :تهران
  • موناری ،برونو (1375) طراحى و  ارتباطات  بصرى ،مترجم پاینده شاینده، انتشارات سروش، تهران
  • Conway, B. R., Kitaoka, A., Yazdanbakhsh, A., Pack C. C. and Livingstone, M. S., 2003. ‘Neural Basis for a Powerful Static Motion Illusion’, J. Neurosci 25, 5651-5656
  • Coren S, Girgus JS, Ehrlichman H, Hakstian AR (1976). An empirical taxonomy of visual illusions. Perception and Psychophysics, 20, 129-137
  • Roberts B, Harris MG, Yates TA (2005). "The roles of inducer size and distance in the Ebbinghaus illusion (Titchener circles)". Perception. 34 (7): 847–56
  • Gregory RL, Heard PF (1983) Visual dissociations of movement, position, and stereo depth: Some phenomenal phenomena. Quarterly Journal of Experimental Psychology 35A:217–237
  • Gregory, R.L., 1997. Eye and brain: The psychology of seeing, 5th edition. Princeton University Press
  • Judin, henry.2019, Applicationsof Optical Illusionsin Furniture Design, Master's ThesisProduct and Spatial Design, Aalto UniversitySchool of Arts, Design and Architecture
  • Kitaoka, A. and Ashida, H., 2003. ‘Phenomenal Characteristics of the Peripheral Drift Illusion’, Vision (Vision Society Japan) 15, pp. 261-262
  • Munker H (1970) Farbige Gitter, Abbildung auf der Netzhaut und übertragungstheoretische Beschreibung der Farbwahrnehmung [Chromatic grids, projection to the retina, and translation theory-based description of the color perception]. München: Habilitationsschrift
  • Necker, L.A., 1832. Observations on some remarkable optical phaenomena seen in Switzerland; and on an optical phaenomenon which occurs on viewing a figure of a crystal or geometrical solid. London and Edinburgh Philosophical Magazine and Journal of Science, third series, Vol. 1, No. 5, pp. 329-337.
  • Müller-Lyer, F.C., 1889. Optische urteilstäuschungen. Archiv für Anatomie und Physiologie, Physiologische Abteilung, 2(Supplement), pp.263-270.
  • Macpherson, F., 2012. Cognitive penetration of colour experience: Rethinking the issue in light of an indirect mechanism. Philosophy and Phenomenological Research, 84(1), pp.24-62
  • Nundy, S., Lotto, B., Coppola, D., Shimpi, A. and Purves, D., 2000. Why are angles misperceived? Proceedings of the National Academy of Sciences, 97(10), pp.5592-5597.
  • Pierce, A. H., 1898. ‘The illusions of the kindergarten patters’, Psychological Review Vol 5 (3) pp.233-253.
  • Silins, N., 2015. Perceptual Experience and Perceptual Justification. In: Zalta, E. N., ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, CSLI, Stanford University.
  • Hering, E. (1861). Beiträge zur Physiologie. I. Zur Lehre vom Ortssinne der Netzhaut. Leipzig: Engelman
  • Rubin, E., 1915. Synsoplevede figurer. Studier i psykologisk Analyse. Første Del. Copenhagen and Christiania: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.Spiliotis, Apollo. (2008) Illusionim in architecture, Manchester Metroplian University, Manchester school of architecture
  • Takeuchi, T., 2005. ‘The effect of eccentricity and the adapting level on the café wall illusion’, Perception and Psychophysics Vol 67 (7) pp. 1113-1137
  • Penrose, L. S. and Penrose, R., 1958. Impossible objects: A special type of illusion. British Journal of Psychology, 49, pp.31-33.
  • Wallschaeger, Charles (1992), BasicVisual Concepts and Principles for Artists, Architects and Designers, NewYork: McGraw
  • [URL: 1]: https://en.wikipedia.org/wiki/Neuron
  • [URL: 2]: https://www.binaii.com/ArticleDetail/مسیر-انتقال-سیگنال-های-حس-بینایی-به-قشر-بینایی-مغز
  • [URL: 3]: https://michaelbach.de/ot/
  • [URL: 4]: https://www.illusionsindex.org/ir/zoellner-illusion
  • [URL: 5]: Thomson, G. (July 2017), "The cafe wall illusion" in F. Macpherson (ed.), The Illusions Index. https://www.illusionsindex.org/i/cafe-wall-illusion.
  • [URL: 6]: Morand, Vincent, 2006, https://www.trekearth.com
  • [URL: 7]: https://horizonofreason.com/science/optical-illusion-architecture/
  • [URL: 8]: https://en.wikipedia.org/wiki/Southbank_Theatre
  • [URL: 9]: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Gateway_(Singapore)
  • [URL: 10]: https://weburbanist.com/2017/06/07/optical-illusion-architecture-these-11-buildings-are-not-what-they-seem/2/
  • [URL: 11]: https://forms.gle/qkfftsF1GRfhvwSx9